Podnikanie v roku 2022: Ako, kde a s čím začať?

Prísť s nápadom a začať podnikať sa môže zdať ohromujuce a komplikované. Existuje toľko vecí, ktoré treba zvážiť, od vytvorenia vynikajúceho nápadu cez registráciu spoločnosti až po plánovanie, získavanie finančných prostriedkov a oveľa viac.

Aby bola vaša podnikateľská cesta čo najľahšia, zostavili sme pre vás malého sprievodcu, ktorý vás krok za krokom prevedie tým, ako a kedy začať podnikať.

Ako začať a na čo treba myslieť?

Začiatky podnikania si vyžadujú trpezlivosť a čas. Aj keď už možno máte nápad na váš budúci biznis, každý projekt si vyžaduje určitý čas, prax, prieskum trhu a určite aj podnikateľského ducha. Nasledujúce tipy by vám mali pomôcť pri vašich ďalších krokoch k úspešnému podnikaniu.

1. Podnikateľský nápad

Váš typ podnikania by sa mal odvíjať od vašej odbornosti, praxe, časového manažmentu a samozrejme kapitálu. Dnes už mnohé nápady a ich riešenie majú nízke počiatočné náklady a je možné ich začať aj z pohodlia domova. Mala by to byť hlavne práca, ktorá vás baví, bude vaším poslaním, budete ju robiť zo srdca nie z povinnosti a bude vám robiť radosť.

2. Napíšte si podnikateľský plán

Silný podnikateľský plán vám najmä na začiatku môže pomôcť pripraviť sa na každý aspekt podnikania. Najskôr si treba zodpovedať, prečo chcete podnikať. Podnikateľský plán by mal podrobne načrtnúť ciele vášho podnikania a spôsob, akým ich plánujete dosiahnuť. Je skvelým cvičením, ako si utriediť myšlienky a umožní vám plánovať vaše podnikanie štruktúrovaným spôsobom. Kľúčové prvky podnikateľského plánu:

  • Obchodný model a aké produkty, služby a riešenia poskytujete
  • Zákazník, trh a konkurencia. Majte svoj biznis jasne segmentovaný. Urobte si prieskum a porozumte konkurenčnému prostrediu vrátane toho, kto sú vaši konkurenti a kde sa nachádzate na trhu v porovnaní s nimi
  • Marketing a predaj. Táto časť je o demonštrovaní jasného plánu z marketingového a predajného hľadiska, ako chcete dosiahnuť svoje ciele
  • Financie
  • Tím, zamestnanci a ich kvalifikácie/skúsenosti
  • Zhrnutie podnikateľského plánu. Táto časť by mala prezentovať vašu firmu a vaše obchodné plány

V neposlednom rade udržujte váš obchodný plán aktualizovaný. Váš podnikateľský plán by sa mal aktualizovať podľa toho, ako sa menia okolnosti a ciele.

3. Vyberte si formu podnikania

Právna štruktúra vášho podnikania môže ovplyvniť všetko od vašich daní až po to, za čo ste zodpovední. Zvážte si výhody aj nevýhody každého aspektu.

4. Registrácia podniku

To, kde a ako registrujete váš podnik, sa bude odvíjať od toho, aký typ a formu podnikania zvolíte.

5. Podnikateľský bankový účet

Samostatný bankový účet výlučne len ​​pre vaše podnikanie vám pomôže udržiavať výdaje a príjmy pod kontrolou.

6. Financovanie

Ak nemáte peniaze na začatie, môžete požiadať o granty, pôžičky a iné zdroje financovania. Pri všetkých dnešných možnostiach by financie nemali predstavovať až takú veľkú prekážku pre štart vlastného podnikania.

7. Najmite si zamestnancov

Nenajímajte nikoho, kým si nie ste úplne istí alebo to nevyhnutne nepotrebujete. Ak sa už len predsa rozhodnete pre zamestnancov, uistite sa, že sú kvalifikovaní a zdieľajú rovnaké hodnoty a ciele ako vy.

8. Nákup potrebných náležitostí

Rýchly a spoľahlivý internet je nutnosťou. Či už potrebujete predávať online alebo komunikovať so zákazníkmi, internet je dôležitou súčasťou väčšiny podnikov. Ďalej myslite aj na:

  • Firemnú telefónnu linku
  • Kancelárske priestory
  • Kancelárske a stacionárne potreby (tlačiarne, propagačné materiály a podobne)

9. Vytvorenie stratégie

Predaj a marketing sú kľúčové pre začatie podnikania. Ak má byť podnik úspešný, musí byť inovatívny v marketingu a efektívny pri predaji. Popremýšľajte o príprave vášho produktu alebo služby, o tom, ako plánujete ísť na trh a aké kanály a systémy použijete na oslovenie potenciálnych zákazníkov. Odlíšenie vašej ponuky od  konkurentov je o identifikácii a ukazovaní vašich jedinečných predajných bodov. To znamená premyslieť si, kde ponúkate lepšiu funkčnosť a hodnotu v porovnaní so svojimi konkurentmi.

K úspešnej stratégii patrí aj vhodné stanovenie ceny produktu alebo služby. A samozrejme nezabudnite ani na výber marketingových kanálov na vyvolanie záujmu a zákazníkov (email marketing, online reklama, marketing na sociálnych sieťach, tvorba kvalitného obsahu, flyers a mnohé ďalšie).

10. Informujte sa

V tomto bode by sme chceli zdôrazniť, aby ste sa uistili, že dodržiavate zákon o zamestnanosti a daniach, že chápete a ovládate pracovné práva a povinnosti a že budete dodržiavať aj bezpečnosť na pracovisku a v doprave.

Ako začať podnikať aj za málo peňazí?

Ak si myslíte, že na začiatok podnikania potrebujete množstvo peňazí, možno vás presvedčíme o opaku. Existuje totiž niekoľko oblastí a odvetví, v ktorých nepotrebujete prakticky žiadny alebo len minimálny finančný vklad a dokážete vo svoj prospech využiť vybavenie, ktoré už máte.

Okrem toho, ak máte dobrý nápad, môžete získať financie aj z externých zdrojov. Ak nemáte peniaze, je dôležité určiť si priority a dokázať si definovať, čo viete spraviť vo vlastnej réžii a tak ušetriť. Rovnako je vhodné uvedomiť si, aké vybavenie máte k dispozícii a či ho viete v podnikaní využiť.

Čo potrebujete na začiatok podnikania bez peňazí?

Medzi veci, ktoré budete určite potrebovať na začiatku podnikania či už s alebo bez peňazí, určite patrí dostatočné plánovanie, zvoliť si právnu formu podnikania, vhodný typ web stránky, spôsob marketingu, definovať si nevyhnutné vybavenie a pracovné priestory. V podstate všetko to, čo sme už spomenuli vyššie v článku.

Ako financovať podnikanie?

Možnosti financovania:

  • Vlastné zdroje (prípravu vlastného kapitálu do budúcna pre rozvoj podnikania)
  • Úver alebo pôžička pre podnikateľov
  • Investori
  • Crowdfunding
  • Dotácie a granty
  • Rodina a známi

Tip: Vedeli ste, že medzi najobľúbenejšie spôsoby investovania patrí investovanie do ETF fondov?

V čom sa oplatí podnikať?

Medzi ľuďmi je záujem prakticky o všetko, čo dokáže zaujať alebo je potrebné v každodennom živote. Môže sa jednať o:

  • Poskytovanie služieb (opatrovníctvo, kurzy, účtovnícke služby, prekladateľstvo a tlmočníctvo, koučing, mentoring a iné)
  • Kreatívna práca (copywriting, korektúry textov, weboví dizajnéri a grafici)
  • IT služby a programovanie
  • Predávanie vlastných skúseností a zručností (výučba cudzích jazykov, vzdelávacie kurzy, konzultácie, služby a predaj produktov v oblasti zdravia, liečenia, poradenstva)
  • Poskytovanie remeselných služieb

V čom začať podnikať, ak chcete pracovať z domu

Popularitu podnikania a práce z domu priniesla práve pandémia. Väčšina ľudí si zvykla pracovať z pohodlia domova a túto možnosť začali preferovať. Ak vám tento spôsob práce vyhovuje, tak začať podnikať z domu je pre vás správna voľba.

V čom podnikať z domu?

Fantázii a kreativite sa medze nekladú. Nápadov na podnikanie z domu je neobmedzené množstvo. Najčastejšie činnosti sa zväčša vykonávajú online, cez počítač. Môže ísť napríklad o:

  • Podnikanie z domu v IT sektore (programátor webových stránok, správca systémov, developer)
  • Správca sociálnych sietí alebo influencer
  • Copywriting, editor článkov
  • Tlmočník, prekladateľ, online lektor
  • Grafik, tvorba fotiek alebo videí
  • Stráženie domácich miláčikov
  • Účtovníctvo vykonávané z domu
  • Výroba handmade produktov, výroba a predaj textilu a oblečenia

Výhody podnikania z domu:

  • Časová flexibilita
  • Úspora nákladov za pracovné priestory, cestovanie a stravovanie
  • Šetrenie času pri práci z domu
  • Presun časti domácich účtov do nákladov

Nevýhody podnikania z domu:

  • Vytvorenie zlozvykov (dlhý spánok, nemať jasne stanovené priority, neschopnosť časového manažmentu)
  • Neurčitá pracovná doba
  • Obmedzenie sociálneho kontaktu
  • Hlučné práce, príchod množstva zákazníkov

V čom začať podnikať, ak ste na materskej dovolenke

Aj materská dovolenka môže byť skvelý čas na začatie podnikania. Veľa mamičiek má množstvo nápadov na podnikanie, pretože objavia v sebe znalosti a zručnosti, o ktorých doteraz ani netušili. Alebo si konečne nájdu čas na realizáciu svojich nápadov, na ktoré pred materskou dovolenkou nemali čas. Okrem toho si mamičky za zvýhodnených podmienok môžu prilepšiť k materskej poberanej od štátu, a tak si časom vybudovať značku alebo biznis aj po skončení materskej dovolenky.

Tipy, v čom podnikať na materskej dovolenke

Ako v prípade akéhokoľvek podnikania, aj nápady na podnikanie na materskej dovolenke sú ohraničené iba vašou kreativitou a dopytom po službách či produktoch. Ako mamička podnikateľka sa uplatníte v oblastiach:

  • Predaj tovaru na internete (handmade výrobky, pomôcky alebo hračky pre deti)
  • Blogovanie, písanie článkov pre iné weby, korektúry textov, prekladateľstvo
  • Fotografovanie pre firmy alebo eshopy
  • Grafika
  • Stráženie detí alebo venčenie domácich zvierat
  • Doučovanie a kurzy

Založenie živnosti na materskej dovolenke

V prípade získania živnostenského oprávnenia počas materskej dovolenky je potrebné navštíviť príslušný okresný úrad podľa trvalého pobytu, kde si môže mamička vybrať jednu alebo viacero živností. Medzi výhody patrí, že počas poberania materského, nemusí platiť žiadne sociálne poistenie, pretože ho bude platiť štát. Nevýhodou, tak ako u všetkých živnostníkov, je ručenie za svoje záväzky celým svojím majetkom.

Založenie spoločnosti s.r.o. počas materskej dovolenky

Ďalšou možnosťou je založenie spoločnosti s.r.o.. Toto založenie je však o niečo komplikovanejšie a finančne náročnejšie. Veľkou výhodou je ručenie za svoje záväzky iba do výšky sumy nesplateného základného imania. Okrem toho, ak budete zamestnankyňou vlastnej s.r.o., môžete byt‘ ako zamestnanec čiastočne oslobodená od platenia sociálnych odvodov.

Okrem toho s narodením dieťaťa súvisia aj rôzne príspevky od štátu, ktoré by ste sa mali snažiť využiť na maximum. Ide o:

  • Príspevok pri narodení dieťaťa
  • Prídavok na dieťa
  • Príplatok k prídavku na dieťa
  • Rodičovský príspevok
  • Príspevok na starostlivosť o dieťa

V čom začať podnikať, ak žijete v malom meste alebo na dedine

Menšie bydliská poskytujú oproti veľkomestám viacero výhod a špecifický trh, čo môžete využiť vo svoj prospech. I keď podnikanie na dedine má svoje špecifiká, najmä čo sa týka veľkosti trhu alebo potreby miestnych ľudí, ak zvolíte správny nápad, formu podnikania, vo všeobecnosti môžeme podnikanie v malom meste len odporučiť.

Na čo treba myslieť pri podnikaní mimo veľkého mesta?

V prvom rade je dôležité mať skvelý nápad, ideálne si ho dokázať potvrdiť a overiť si, či bude po danej službe alebo produkte dostatočný dopyt.

V čom podnikať :

  • Remeselníctvo (prestavby, výroba a predaj nábytku, požičovňa náradia)
  • Gastronómia (kaviareň, vináreň, predaj vlastných výrobkov ako vajcia, mlieko a podobne)
  • Obchod s potravinami, reštaurácia
  • Online práca (programátor, textári či grafici)

Tip: Ak plánujete podnikať s kamennou predajňou, zriaďte si v nej aj priestor na výdaj zásielok. E-shop vám môže priniesť množstvo nových zákazníkov, nielen z okolia.

Výhody podnikania na dedine a v malom meste:

  • Nižšie náklady a nároky na mzdy
  • Znalosť prostredia, potreby miestnych ľudí
  • Lokálne suroviny
  • Nižšie náklady na dopravu
  • Menšia konkurencia

Nevýhody podnikania na dedine a v malom meste:

  • Nižšia kúpna sila, menší trh
  • Menšia dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily
  • Obmedzený okruh príležitostí

Podľa oblasti treba ďalej zohľadniť aj materiálne vybavenie, priestory a dodávateľský reťazec.

V čom začať podnikať cez internet

Podnikanie na internete je dnes veľmi lákavé a vstupné náklady častokrát minimálne.

Čo potrebujete na podnikanie na internete?

V prvom rade je potrebné podnikanie registrovať a prihlásiť sa na príslušné úrady. K najčastejším formám patrí podnikanie na živnosť alebo spoločnosť s.r.o.. Tou najpodstatnejšou časťou podnikania na internete, bez ktorej sa určite nezaobídete, je nápad. Ten musí byť originálny, dokonalý a je potrebné zistiť, či sa vám s danou činnosťou oplatí podnikať. Okrem skvelého nápadu budete potrebovať počítač a pripojenie k internetu.

Základom úspešného podnikania na internete je webová stránka a marketing. Bez nich sa na internete nepresadíte. Tvorbu webu dnes zvládne už takmer každý. V oblasti marketingu sa na začiatku treba zamerať na formy propagácie napríklad cez Google Ads, Facebook, YouTube a pod. Skrátka tie, ktoré vám prinesú výsledky v relatívne krátkom čase.

V čom podnikať?

Medzi tie najlepšie predávané tovary na internete patria bezpochyby knihy, elektronika, móda, predaj hodiniek a šperkov alebo nábytok. Pri týchto produktoch však treba myslieť na konkurenciu a nižšie marže. Ďalej môžete predávať napríklad:

  • Vlastné výrobky
  • Potraviny
  • Erotické pomôcky
  • Drogéria a kozmetické produkty
  • Oblečenie
  • Poskytovanie služieb (copywriting, kreatívne texty a korektúry textov, online kurzy, koučing a poradenstvo)

Majte na pamäti, že predaj niektorých tovarov a služieb cez internet môže mať určité legislatívne obmedzenia. Vo všeobecnosti sa jedná o predaj alkoholických nápojov, liekov či doplnkov výživy. Vždy sa vopred informujte.

V čom začať podnikať, ak chcete niečo exkluzívne

Ak hľadáte naozaj niečo nezvyčajné a kreatívne, dúfame, že nasledujúce nápady na podnikanie vás inšpirujú. Niektoré z nich si však na začiatok vyžadujú určitú investíciu.

  • Predaj jedlých aranžmánov z čerstvého ovocia
  • Výroba potravín v kreatívnom balení
  • Kaderníctvo alebo barber shop, ktorý príde za zákazníkmi až domov
  • E-shop so zahraničnými fľaškovými pivami alebo iným zaujímavým tovarom zo zahraničia
  • Otvorenie mini posilňovne
  • Otvorenie mobilného kaderníctva pre domácich maznáčikov
  • Predaj vintage oblečenia zo sekáčov za niekoľkonásobné ceny
  • Svadobný fotograf
  • Výrobca šperkov
  • Návrhár loga
  • Osobný štylista
  • Otvorenie nonstop sauny
  • Dizajnér tričiek
  • Autor e-knihy
  • Výrobca sviečok a keramiky

Akú právnu formu podnikania si zvoliť?

Na území Slovenska a Česka je možné podnikať buď ako fyzická osoba, právnická osoba, alebo prostredníctvom inej formy podnikania.

Podnikanie ako fyzická osoba

Fyzická osoba nemá povinnosť základného imania a tento typ podnikania je vhodný v prípade, ak sa rozhodnete danú činnosť vykonávať sami bez podieľania sa ďalších osôb na podnikaní. Fyzická osoba však ručí za svoje záväzky celým svojím majetkom a s tým je spojené určité riziko v prípade neúspechu. Podnikanie fyzických osôb môže mať formu SZČO (Samostatne zárobkovo činná osoba). Do tejto kategórie spadajú napríklad:

  • živnostníci
  • podnikania vykonávané prostredníctvom osobitných predpisov (notári, audítori, právnici, zdravotní poradcovia)
  • autori
  • športovci, umelci, speváci
  • znalci a tlmočníci
  • samostatne hospodáriaci roľníci a podobne

Podnikanie ako právnická osoba

Podnikanie právnických osôb môže mať nasledovné formy:

  • Obchodná spoločnosť (s.r.o., a.s., komanditná spoločnosť, verejná obchodná spoločnosť)
  • Družstvo
  • Nadnárodná forma (európska spoločnosť, európske družstvo, Európske zoskupenie hospodárskych záujmov)
  • Iná forma

Obchodné spoločnosti sa rozdeľujú na osobné a kapitálové.

Živnosť

Ak sa rozhodnete podnikať formou živnosti, jej zriadenie je oproti založeniu obchodnej spoločnosti jednoduchšia záležitosť. Dôležité je mať vybraté činnosti a presne si zistiť, či je potrebné na ich vykonávanie mať určité vzdelanie alebo prax. Živnostenské podnikanie môže prevádzkovať fyzická aj právnická osoba. Aby ste ho mohli vykonávať potrebujete:

  • Živnostenské oprávnenie
  • Dosiahnutý vek 18 rokov
  • Spôsobilosť na právne úkony
  • Bezúhonnosť
  • V prípade remeselnej a viazanej živnosti je nutné preukázanie odbornej spôsobilosti

Na základe podmienok pre získanie živnostenského oprávnenia poznáme 3 druhy živností:

  • Voľné živnosti (chov vybraných druhov zvierat, odevná výroba či výroba obuvi)
  • Remeselné živnosti (zámočníctvo, kovoobrábanie, automobilový priemysel, predaj doplnkov pre auto, opravy cestných motorových vozidiel). Na to, aby ste mohli založiť remeselnú živnosť, je podmienkou vyučenie v odbore
  • Viazané živnosti, pri ktorých je ich prevádzkovanie podmienené okrem splnenia všeobecných podmienok aj odborná spôsobilosť na základe vyučenia v odbore ako napr. očná optika, zubná technika alebo inštruktori autoškoly

Živnosť je možné ohlásiť dvoma spôsobmi – osobne alebo elektronicky. Ohlásenie živnosti osobne je potrebné vykonať na miestnom príslušnom živnostenskom úrade podľa sídla právnickej osoby alebo bydliska fyzickej osoby, elektronické ohlásenie živnosti sa vykonáva prostredníctvom webovej stránky.

Výhody:

  • Jednoduchšie založenie aj zrušenie
  • Menšia náročnosť pri daňovom priznaní
  • Uplatnenie si nezdaniteľnej časti základu dane
  • Uplatnenie stravného za každý pracovný deň
  • Možnosť vybrať si formu vedenia účtovníctva
  • Pri založení živnosti online ju môžete mať už do 24 hodín

Nevýhody:

  • Ručenie za záväzky celým svojím majetkom

Spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.)

Jedná sa o najrozšírenejšiu formu obchodnej spoločnosti na Slovensku i v Českej republike. S.r.o. môžete založiť sami alebo so spoločníkmi. Ako už vyplýva z názvu, jedným zo zásadných rozdielov oproti živnosti je ručenie a to ručenie za záväzky spoločnosti. To znamená, že za záväzky ručí spoločnosť do výšky svojho majetku a spoločník do výšky nesplateného vkladu.

Hodnota základného imania spoločnosti musí byť aspoň 5 000 eur, V ČR vám stačí dokonca len 1 Kč, pričom minimálny vklad jedného spoločníka je 750 eur, v ČR tiež 1 Kč. Ak spoločnosť zakladá iba jeden spoločník, pred zápisom do OR treba splatiť základné imanie.

Výhody:

  • Ručenie, firma ručí za svoje záväzky svojím majetkom, spoločník iba do výšky nesplateného vkladu
  • Konateľ nemusí platiť odvody vo vzťahu k spoločnosti
  • Serióznejšie pôsobenie na obchodných partnerov ako živnosť

Nevýhody:

  • Zložitejšia a finančne náročnejšia na založenie aj zrušenie
  • Nemožnosť uplatnenia si nezdaniteľnej časti základu dane alebo stravného
  • Nákladnejšie účtovníctvo
  • Zložitejšia daňová a účtovná závierka

Akciová spoločnosť (a.s.)

Ako názov napovedá, základné imanie je rozvrhnuté na určitý počet akcií s určitou menovitou hodnotou. Zakladatelia akciovej spoločnosti predávajú akcie akcionárom, čím získavajú kapitál. Akcionár za záväzky spoločnosti neručí. Spoločnosť môže založiť jeden zakladateľ, ak je právnickou osobou, dvaja alebo viacerí zakladatelia. Hodnota základného imania spoločnosti musí byť najmenej vo výške 25 000 eur. Výhodou je, že skrz akcie môže spoločnosť získavať potrebné financie na realizovanie svojich podnikateľských aktivít.

Verejná obchodná spoločnosť (v.o.s)

Verejnou obchodnou spoločnosťou je spoločnosť, v ktorej aspoň dve osoby podnikajú pod spoločným obchodným menom. V.o.s môžu založiť minimálne dve osoby spoločenskou zmluvou výlučne za účelom podnikania. Kapitál tak tvoria vklady spoločníkov, ktorí ručia za záväzky spoločnosti spoločne a nerozdielne celým svojím majetkom. Ak nie je v spoločenskej zmluve ustanovené inak, spoločnosť nemusí vytvárať základné imanie. Spoločníci taktiež môžu v spoločenskej zmluve upraviť vnútorné vzťahy v rámci spoločnosti.

Komanditná spoločnosť

Spoločnosť sa zakladá spoločenskou zmluvou a predstavuje tzv. hybridnú verziu medzi v.o.s a s.r.o. Je to spoločnosť, v ktorej sú najmenej dvaja spoločníci, pričom jeden (komplementár), ručí za záväzky spoločnosti celým svojím majetkom a jeden (komandista) len do výšky svojho nesplateného vkladu. Ak komandista svoje vklady splatí, tak za záväzky spoločnosti už neručí.

Družstvo

Ide o osobitnú právnu formu podnikania, ktorá nepatrí medzi obchodné spoločnosti, ale ide o spoločenstvo neuzavretého počtu ľudí, ktoré zakladajú za účelom podnikania alebo zabezpečovania potrieb svojich členov (hospodárskych, sociálnych alebo iných potrieb).

Na svoje fungovanie musí mať družstvo aspoň päť fyzických osôb alebo dve právnické osoby. Členovia za záväzky družstva neručia a pri tejto forme podnikania sa tvorí základné imanie vo výške minimálne 1 250 eur. Výhodou družstva je neobmedzené množstvo členov a možnosť kedykoľvek doňho vstúpiť alebo z neho vystúpiť.

Na záver k výberu formy podnikania

Výber vhodnej formy podnikania pravdepodobne bude závisieť od viacerých faktorov. Ak chcete podnikať ako fyzická osoba, živnosť je pre vás ideálna, ak ako právnická osoba, je pre vás vhodná obchodná spoločnosť alebo družstvo. Najlepšie bude, ak sa poradíte s odborníkom, ktorý vám všetko vysvetlí a poprípade upozorní na možné nevýhody či obmedzenia.

10 chýb, ktorým by ste sa na začiatku podnikania mali vyhnúť

  1. Nedostatočná prípravná fáza podnikania
  2. Nejasné ciele a priority
  3. Nedostatočná finančná, ale aj časová rezerva
  4. Nezohľadňovanie nákladov
  5. Nevyužívanie rád odborníkov
  6. Zanedbávanie alebo podceňovanie formálnych povinností a povolení, ktoré sú potrebné
  7. Preceňovanie tržieb
  8. Podceňovanie počiatočných nákladov, výdajov aj príjmov
  9. Nedostatok peňazí v začiatku alebo počas fungovania
  10. Strach z prvých neúspechov

Niekoľko slov na záver

Začať podnikať si v prvom rade vyžaduje dávku trpezlivosti, optimizmu a odhodlania. Aj napriek tomu, že vo svojom okolí možno budete počúvať, že začiatky sú ťažké a finančne náročné, nevzdávajte sa a pre svoj sen urobte naozaj všetko.

Začnite písať a potvrďte tlačidlom ENTER